Puma a Pelé: Geniálny trik, ktorý ohúril svet

Puma, svetoznáma značka športového oblečenia a obuvi, má za sebou bohatú históriu plnú dramatických zvratov a inovatívnych marketingových ťahov. Založená v roku 1948 Rudolfom Dasslerom, brat Adolfom Dasslerom založil Adidas, čím vznikla jedna z najznámejších rivalít v športovom svete. Jedným z najzaujímavejších a najkontroverznejších momentov v histórii Puma je tzv. „Pelé Pakt“, ktorý vznikol pred Majstrovstvami sveta vo futbale v roku 1970.

Zrod Puma a začiatky rivality

História Puma sa začína v nemeckom meste Herzogenaurach, kde bratia Dasslerovci založili svoju prvú továreň na športovú obuv. Po druhej svetovej vojne sa ich cesty rozišli a Rudolf Dassler založil firmu Puma, zatiaľ čo Adolf pokračoval s Adidasom. Táto rivalita rozdelila nielen mesto, ale aj športový svet, pričom obe značky sa neustále predbiehali v inováciách a sponzorstvách.

Pelé Pakt: Tajná dohoda

Pred Majstrovstvami sveta vo futbale v roku 1970 sa Rudolfov syn Armin Dassler a jeho bratranec Horst Dassler (syn Adolfa) dohodli na tajnom „Pelé Pakt“. Dohoda spočívala v tom, že ani jedna z firiem nebude sponzorovať Pelého, najznámejšieho futbalistu tej doby, pretože sa obávali, že by to viedlo k príliš vysokým nákladom v prípade licitovania. Avšak, Puma nakoniec dohodu porušila a získala Pelého ako svoju tvár, čo viedlo k obrovskému škandálu.

Marketingový majstrovský ťah

Pelé nielenže nosil Puma topánky, ale počas štvrťfinále proti Peru na MS 1970 pred začiatkom zápasu pred celým svetom zaväzoval svoje kopačky Puma King. Tento moment bol naplánovaný a výrazne zvýšil medzinárodnú viditeľnosť značky. Táto marketingová stratégia bola neskutočne úspešná a dodnes sa považuje za jednu z najdômyselnejších v histórii športového marketingu. Pelé dostal za tento čin neuveriteľných 120 000 dolárov, čo bola v tej dobe obrovská suma. Prepočet tejto sumy na dnešnú hodnotu (2024) ukazuje, že by to bolo približne 1 milión dolárov.

Dôsledky a význam

Porušenie „Pelé Paktu“ viedlo k ešte väčšiemu napätiu medzi Adidasom a Pumou, pričom zmluvy a dohody medzi týmito dvoma gigantmi sa stali ešte zložitejšími a komplexnejšími. Napriek tomu sa Pume podarilo získať veľkú časť trhu a výrazne sa etablovať ako jedna z popredných značiek športového oblečenia.

Značka dnes

Puma dnes patrí medzi najväčších hráčov v oblasti športového oblečenia a obuvi, spolu s Nike a Adidas. Firma neustále inovatívne prístupy, či už ide o dizajn, technológie alebo marketingové stratégie, udržujú značku na špičke trhu. Puma je známa svojou spoluprácou s vrcholovými športovcami a klubmi, vrátane Borussie Dortmund, AC Milano a mnohých ďalších.

Zaujímavosti

  • Puma bola prvou značkou, ktorá použila skrutkovacie kopačky, čo bola revolučná inovácia v oblasti futbalu.
  • Po rozchode bratov Dasslerovcov, mesto Herzogenaurach sa stalo známym ako „mesto sklonených hláv“, pretože obyvatelia pozerali na topánky, aby zistili, či sú od Adidasu alebo Pumy.

História značky Puma je plná inšpiratívnych a kontroverzných momentov, ktoré formovali nielen jej vlastnú identitu, ale aj celý svet športového marketingu. „Pelé Pakt“ je jedným z týchto momentov, ktorý ukazuje, ako ďaleko sú firmy ochotné zájsť pre získanie výhody na trhu. Rivalita medzi Pumou a Adidasom nám pripomína, že za každým veľkým úspechom stojí tvrdá práca, stratégia a občas aj porušenie pravidiel.

Páčil sa ti článok? Sleduj nás na FB: