Robotické lode ovládnu kanály Amsterdamu

Špičkové plavidlá ponúknu širokú škálu urbanistických riešení, od verejnej dopravy až po meranie znečistenia vody a vzduchu. Ak budú testy úspešné, flotila robotických lodí, ďalej len „Roboats“ bude čoskoro v prevádzke v holandskom hlavnom meste a neskôr po celom svete.

Autonómne lode Roboats očakávajú svoju prvú plavbu v tomto roku. Sú výsledkom 27 miliónov dolárov, spoluprácou medzi Massachusetts Institute of Technology (MIT) a Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS).

Multifunkčnosť

Robotické lode budú poskytovať alternatívnu a ekologickú možnosť dopravy.

Robotická loď – Roboat

„V Amsterdame je existujúca infraštruktúra ciest a mostov extrémne preplnená,“ hovorí Dr. Stephan van Dijk, výskumný programový manažér AMS. „Budeme sa snažiť presunúť dopravu tovaru a osôb vodnými cestami, dostať ľudí von z ich áut a obmedziť dopravu v meste.“

„Tieto lode sú navrhnuté tak, aby boli ľahké a tiež ľahko manévrovateľné“, hovorí van Dijk, takže môžu rýchlo a jednoducho dosiahnuť všetky body rozsiahlej siete vodných kanálov Amsterdamu.

Konštrukcia tiež umožňuje lode spájať dohromady, aby vytvorili pontónové mosty a platformy, ktoré by mohli byť použité na účely od zmiernenia následkov katastrof až po koncerty pod šírym nebom.

Plavidlá môžu byť spojené dohromady, aby vytvorili mosty a platformy

Robotické lode budú vybavené množstvom senzorov, ktoré budú dodávať sofistikované údaje o kvalite vody a ovzdušia, rovnako ako informácie o znečistení – vrátane veľkého množstva bicyklov, ktoré padajú do kanálov mesta každý rok.

„Meranie kvality ovzdušia zvyčajne pochádza z niekoľkých miest v meste, ktoré nám veľa nehovoria o expoziícií ľudí,“ hovorí profesor Carlo Ratti, riaditeľ  MIT Senseable City Lab. „Ďalším stupňom je sledovať všetky cesty s omnoho presnejším meraním, ktoré môžeme robiť s touto platformou.“

Členovia tímu dúfajú, že tieto dáta by mohli informovať politiku k zlepšeniu kvality ovzdušia a vody v Amsterdame, a prípadne v krajinách, ako je India, kde je špinavá voda smrtiacou hrozbou.

Pod kapotou

Plavidlá využívajú techniku vyvinutú pre autonómne vozidlá, aj keď sú požiadavky odlišné.

„Táto technológia je rovnaká ako v autonómnych vozidlách so senzormi snímania prostredia a budovania trojrozmerného modelu pre navigáciu,“ hovorí Ratti. „Kľúčovým rozdielom je to, že naše senzory nesledujú len to čo sa deje na povrchu, ale aj to, čo sa deje pod vodou … algoritmy a umelá inteligencia sú odlišné, ale princípy a celková architektúra sú veľmi podobné.“

Zdokonaľovanie týchto systémov bude ťažká úloha, čo je dôvod, prečo bude projekt trvať päť rokov, a to napriek spusteniu prvého prototypu na vodu v tomto roku.

„Musíme sa veľa učiť,“ hovorí Ratti. „Rovnako ako u autonómnych autách chceme nahromadiť veľa najazdených kilometrov, aby sme sa ubezpečili, že je systém bezpečný a následne ho chceme testovať počas dlhšieho časového obdobia.“

„Navigácia na vode vytvorí nové výzvy“ povedala Sally Appin, členka koncilu Internetu vecí zo Silicon Valley a kandidátka vied v obore vzťahov medzi ľuďmi a automatizáciou na University of Kent. „Najkritickejší faktor je tu z inžinierskeho hľadiska, je nutná komunikácia medzi jednotlivými loďami Roboats tak, že budú vedieť, ako medzi sebou navzájom kooperovať aj vo vzťahu s neautonómnymi loďami, s ktorými zdieľajú kanály,“ hovorí Applin. “ Ako sa budú Roboats schopné navzájom navigovať bez pevnej „cestičky“ a rozhodovať sa v blízkosti iných lodí? “

Autonómne plavidlá budú testované v plnej prevádzke na vodných kanáloch Amsterdamu

Budúca flotila

Oblasť autonómnych lodí sa pravdepodobne rozšíri v najbližších rokoch, už teraz existujú mnohé spoločnosti, ktoré vyvíjajú nové dizajny.

Rolls-Royce oznámila plány na výrobu autonómnych nákladných lodí, hoci ich rozhodnutie čelí opozícii z odvetvia námornej dopravy kvôli obavám z bezpečnosti a pirátov. Ale relatívne pokojné vody Amsterdamu by mohli ponúknuť ideálne podmienky pre prevádzku autonómnych plavidiel, povedal Ajit Jaokar, ktorý vyučuje „Data Science for the Internet of Things“ na Oxfordskej univerzite.

Rolls-Royce – nákladná loď budúcnosti

„Nevidím tu bezpečnostné problémy,“ hovorí. „Rovnako ako u všetkých aplikáciách umelej inteligencie, autonómne lode Roboats budú efektívnejšie, čím viac vodných trás prejdú. Hneď ako bude vyvinutý model, bude môcť cvičiť iné lode.“

Profesor Ratti povedal, že projekt získal pozornosť a záujem z celého sveta. Verí tiež, že systém môže byť použitý pre mnoho iných typov lodí na zníženie počtu fatálnych nehôd na mori.

V prípade, že projekt Amsterdamu bude úspešný, história autonómnych vozidiel by mohla prijať významnú aktualizáciu.

Oblasť autonómnych lodí v najbližších rokoch expanduje

Zdroj: CNN

Páčil sa ti článok? Sleduj nás na FB: